ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας. Ευχαριστούμε για την παρουσία σας.
Πρώτα απ’ όλα θέλω να σας ενημερώσω για την πορεία που έχει η παρουσία μας στις γεωγραφικές Περιφέρειες της χώρας και την προσπάθεια που κάνουμε για «τα καλάθια των προϊόντων» της Περιφέρειας.
Την επόμενη εβδομάδα, στις 14 Απριλίου θα γίνει η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής. Με αυτό θα κλείσουμε τις παρουσίες μας πριν από το Πάσχα. Έχουμε ήδη ολοκληρώσει την Κρήτη, την Πελοπόννησο, την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το Αιγαίο, το Νότιο Αιγαίο, τη Δυτική Ελλάδα, την Κεντρική Μακεδονία και τη Θεσσαλία.
Μέχρι τις 15 Ιουνίου θα γίνουν τα Περιφερειακά Συμβούλια Δυτικής Μακεδονίας, Στερεάς, Ηπείρου, Βορείου Αιγαίου και Ιόνια Νησιά. Είμαστε εντός του χρονοδιαγράμματος για τη διαδικασία συγκρότησης των 13 επιχειρησιακών σχεδίων. Υπολογίζουμε με τις κοινές Επιτροπές που ξεκίνησαν ήδη τη δουλειά και συνεδριάζουν, να έχουμε το αργότερο μέσα στις αρχές του φθινοπώρου, δηλαδή τον Σεπτέμβριο ολοκληρώσει όλες τις περιφέρειες της χώρας. Ο στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε τα επιχειρησιακά πια σχέδια που αφορούν τις περιφέρειες μέσα στο 2011. Επομένως είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος.
Σε ότι αφορά τη νομοθετική εργασία. Μετά το Μητρώο Αγροτών, τον ΕΛΓΑ και το Μητρώο Εμπόρων που σήμερα ψηφίστηκε στο σύνολό του, είναι σε διαδικασία κατάθεσης δύο νομοσχέδια που έχουν περάσει από την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου και αφορούν τους Συνεταιρισμούς και τα αδέσποτα και δεσποζόμενα ζώα.
Είμαστε έτοιμοι να υποβάλλουμε στο Υπουργικό Συμβούλιο τις επόμενες μέρες και να συζητήσουμε το νομοσχέδιο για τη δημιουργία Υπηρεσίας ελέγχων στο Υπουργείο Γεωργίας, Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων καθώς και το νομοσχέδιο για τα φυτοφάρμακα.
Μετά το Πάσχα και μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν ψηφιστεί και τα νομοσχέδια «υποστήριξης στον αγρότη», που είναι η ενοποίηση των Οργανισμών Έρευνα, Πιστοποίηση και Κατάρτιση Εκπαίδευση, (δεν θα είναι απλά ένα οργανωτικό νομοσχέδιο αλλά θα είναι μια ευρύτερη τομή στο πεδίο της υποστήριξης του αγρότη) και «πολιτική γης» που έχει να κάνει με την αργούσα περιουσία και τα διαθέσιμα σε κτίρια και σε γη του Υπουργείου Γεωργίας.
Νομίζω ότι με αυτές τις διαδικασίες ολοκληρώνουμε ουσιαστικά ένα πλαίσιο πολιτικής σε νομοθετικό επίπεδο, που αφορά συνολικά την αγροτική οικονομία. Παράλληλα μετά το Πάσχα θα ξεκινήσει και μια Επιτροπή για να κάνει την κωδικοποίηση αυτής της νομοθεσίας, που πιστεύουμε ότι μέσα στο φθινόπωρο, όπως έχει εξαγγείλει και ο Πρωθυπουργός την περασμένη εβδομάδα, θα έχουμε ετοιμάσει ένα Κώδικα της Ελληνικής Γεωργίας, για να ξέρει ο καθένας ποια είναι η συνολική πολιτική που γίνεται σε ένα ενιαίο νομοθετικό κείμενο. Αυτό σε ότι αφορά τη νομοθετική εργασία.
Το τρίτο σημείο που θέλω να σας αναφέρω είναι η πορεία του ΟΣΔΕ. Όπως γνωρίζετε το ΟΣΔΕ γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο, εντελώς δωρεάν και χωρίς ταλαιπωρία για τους αγρότες. Αυτοί που δεν έχουν μεταβολές στις εκμεταλλεύσεις τους, είτε ηλεκτρονικά ή μέσω του 1540, είτε ταχυδρομικά, μπορούν από μόνοι τους χωρίς καμιά βοήθεια από κανέναν, να δώσουν τις απαντήσεις τους και να ενταχθούν.
Για το σκοπό αυτό θα στείλουμε τις επόμενες μέρες επιστολές, με έτοιμες μέσα και τις αιτήσεις, και θα θέλουν απλά την υπογραφή για όσους δεν έχουν μεταβολές ή έχουν μόνο «αλφαριθμητικές» μεταβολές. Η διαδικασία αυτή μπορεί και να γίνει ηλεκτρονικά. Σε κάθε περίπτωση όμως, που έχει σχέση με το συνολικό θέμα του ΟΣΔΕ, υπάρχει ανάδοχος από την υποχρέωσή μας για διεθνή διαγωνισμό που κατακυρώθηκε στη μοναδική υπάρχουσα πρόταση, που είναι η ΠΑΣΕΓΕΣ. Έχω υπογράψει την απόφαση της κατακύρωσης και βάσει της δέσμευσης μέχρι το τέλος του Μαΐου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία. Αν χρειαστεί μια μικρή παράταση δεν θα ξεπερνάει τον Ιούνιο. Έτσι το επόμενο φθινόπωρο θα μπορέσει να γίνει η καταβολή των άμεσων ενισχύσεων στην ώρα τους και χωρίς καμιά άλλη εργασία.
Το επόμενο σημείο που θέλω να θίξω είναι το θέμα της δήλωσης καλλιέργειας, η οποία πρέπει να υποβληθεί μαζί με τη δήλωση ΟΣΔΕ μέχρι τις 15 Μαΐου. Υπήρξε ένα θέμα που δημιουργήθηκε από τις συζητήσεις που κάναμε με τους αγρότες, που έχει σχέση με τη διαδικασία του κατά πόσο είναι μεγαλύτερη ή πιο ακριβή ή πιο φθηνή η συνεισφορά των αγροτών σε σχέση με το προηγούμενο. Εμείς επιμένουμε ότι με βάση το μέσο όρο της 5ετίας, το τιμολόγιο από το προηγούμενο σύστημα δίνει μικρότερη ή ίση επιβάρυνση.
Εμείς αποφασίσαμε τρία πράγματα σε ότι αφορά τη δήλωση καλλιέργειας.
Πρώτον, η δυνατότητα του ίδιου του παραγωγού να προσαρμόσει τη δήλωση καλλιέργειας μέχρι 20%, συν πλην, της ασφαλισμένης ποσότητας σε περίπτωση που διαφωνεί με το τιμολόγιο.
Δεύτερο. Η καταβολή της εισφοράς να γίνεται με τον τρόπο που επιλέγει ο παραγωγός, είτε μετρητά, είτε με δόσεις, (το πολύ τέσσερις δόσεις) είτε με εκχώρηση απαιτήσεων.
Τρίτο. Όσοι έχουν εισφορά μέχρι 20 ευρώ απαλλάσσονται, δεν θα δηλώσουν και θα είναι ασφαλισμένοι.
Το επόμενο σημείο που θέλω να θίξω είναι η επιστροφή του ΦΠΑ. Ισχύει απολύτως το χρονοδιάγραμμα, για το οποίο έχουμε από την αρχή δεσμευτεί (αιτήσεις επιστροφής ατομικά ή συλλογικά, επιστροφή σε ένα μήνα από τον προσωρινό έλεγχο). Αποσυνδέεται η διαδικασία από την προσκόμιση της δήλωσης καλλιέργειας που γίνεται εκ των υστέρων. Το αναφέρει και σήμερα, άμα διαβάσει κανείς προσεκτικά την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών. Παρόλα αυτά, επειδή τέθηκε από πάρα πολλούς το θέμα της αποσύνδεσης της δήλωσης καλλιέργειας του 11 από την επιστροφή του ΦΠΑ, θα υπάρξει και διευκρινιστική εγκύκλιος από το Υπουργείο Οικονομικών.
Επίσης πρέπει να σας πω ότι μετά από τεράστια προσπάθεια με το Υπουργείο ΥΠΕΚΑ και διάφορες διελκυστίνδες που έγιναν όλο αυτό τον καιρό καταλήξαμε και υπογράψαμε την απόφαση για τις γεωτρήσεις, ότι μέχρι 100.000 κυβικά μέτρα δεν χρειάζεται περιβαλλοντική μελέτη αλλά ένα απλό τεχνικό δελτίο για να λειτουργήσει η γεώτρηση.
Υπάρχουν επίσης και ανοιχτά θέματα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, που αφορούν συνολικά την κτηνοτροφία, για τα οποία έχει καθοριστεί συνάντηση ανάμεσα στα δύο Υπουργεία για να δώσουν οριστική λύση στα θέματα αυτά. Και το θέμα των φωτοβολταϊκών θα το συζητήσουμε.
Άλλο θέμα είναι το βαμβάκι. Έχουμε 50.593 παραγωγούς. Ποιοι δεν αποζημιώνονται; Δεν αποζημιώνονται οι 9.284 όπου είχαν αύξηση της παραγωγής σε σχέση με την ατομική τους παραγωγή το 2009, δηλαδή δεν είχαν ζημιά. Και 8.846 που είχαν απώλειες από την περσινή τους παραγωγή μέχρι 20%. Οι δυνητικοί αποδέκτες που θα λάβουν αποζημιώσεις είναι 32.463.
Αυτοί αποζημιώνονται και σε σχέση με τη βροχή και σε σχέση με το πράσινο σκουλήκι, με ένα συνδυασμένο τρόπο και γι΄ αυτό το λόγο συστήνονται Επιτροπές για επιτόπιους ελέγχους που θα φέρουν οριστικά πορίσματα και εκτιμήσεις, στη βάση τριών στοιχείων. Μελέτη τεκμηρίωσης των βροχοπτώσεων, επιτόπιο έλεγχο και δεδομένα εκτάσεων και παραδόσεων το 2009 και το 2010 για να γίνουν συγκρίσεις.
Ο αριθμός των τελικών αποδεκτών, αφού ερευνηθούν όλα αυτά, θα είναι δυνητικά 32.463, γιατί υπάρχουν και κάποιοι που δεν έχουν παραδώσει καθόλου και πρέπει να ελεγχθούν αν έχουν φυτέψει βαμβάκι, που είπαμε ότι δεν μπορεί να πληρώνουμε παραγωγούς που δεν έχουν φυτέψει καν ή υπάρχουν άλλα προβλήματα σε σχέση με το 2009. Πρέπει να ερευνηθούν κάποιοι που το 2009 είχαν επιλέξει μια έκταση αλλά είχαν μηδενική παραγωγή, δεν παρέδωσαν τίποτε. Πρέπει να δούμε φέτος εάν το φύτεψαν και παρέδωσαν. Όλα αυτά είναι υπέρ των παραγωγών. Αυτοί είναι μέσα στους 32.463. Το συνολικό ποσό, το ποσό που θα δοθεί είναι 25.000.000 ευρώ.
Η συμμετοχή των βροχοπτώσεων γίνεται με βάση τη μελέτη που έγινε από το Μετεωρολογικό Κέντρο του ΕΛΓΑ και που ουσιαστικά διαχωρίζει τους νομούς σε αυτές τις κατηγορίες, με βάση αυτές τις βροχοπτώσεις και όπου ο συντελεστής είναι 25, 30 και 35 για τις τρεις κατηγορίες.
Αυτό γίνεται για να υπάρχει πολύ πιο δίκαιη, πέρα από την εξατομίκευση της ζημιάς, να υπάρχει πολύ πιο δίκαιη κατανομή σε σχέση με την πραγματική ζημιά των παραγωγών. Άλλη κατηγορία έχει η Βοιωτία από βροχές και άλλη έχουν οι Σέρρες που οι βροχοπτώσεις ήταν πάρα πολύ μεγάλες. Ήδη ο ΕΛΓΑ έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία και τώρα θα συστήσει τις Επιτροπές για να προχωρήσει σε αυτό.
Το τελευταίο θέμα που θέλω να αναφερθώ είναι το θέμα του νομοσχεδίου για τους Συνεταιρισμούς.
Καταρχήν αντιπαρέρχομαι τις ακρότητες και τις λεκτικές ακρότητες απ’ όπου και αν προέρχονται. Εξάλλου, όπως γνωρίζετε, οι ύβρεις με την αρχαιοελληνική σημασία της λέξης είναι στο αίμα μας και κάποιες στιγμές είναι και διασκεδαστικές οι ύβρεις, γιατί είναι χαριτωμένες.
Για παράδειγμα ο Σαλαζάρ, που ήταν ο άνθρωπος που ουσιαστικά κατοχύρωσε το φασισμό και τον ολοκληρωτισμό στη συντεχνιακή οργάνωση του κράτους, είναι μια διασκεδαστική παρομοίωση. Τώρα επί της ουσίας.
Κατ' αρχήν το νομοσχέδιο δεν κατατέθηκε στη Βουλή, άρα δεν έχει νόημα να λέει κάποιος να το αποσύρει. Ενέκρινε η Κυβέρνηση μια πρόταση, την πρόταση την ξαναβάλαμε σε διαβούλευση και εμείς θα κάνουμε οργανωμένο διάλογο με τους φορείς.
Για το σκοπό αυτό σας ανακοινώνω το πρόγραμμα των συναντήσεων μας: Την Πέμπτη, 7 Απριλίου, 10.00 π.μ. θα συναντηθούμε με την ΠΑΣΕΓΕΣ και στις 13.00 την ίδια ημέρα με τη ΓΕΣΑΣΕ. Τη Δευτέρα, 11 Απριλίου, στις 10.00 π.μ. το πρωί τη ΣΥΔΑΣΕ και την Τρίτη, 12 Απριλίου, στις 11.00 π.μ. με την Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάνετε διάλογο με τις σφραγίδες δηλαδή.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βιάζεστε πολύ! Έχουμε κάνει πάνω από 20 περιφερειακές συσκέψεις σε επίπεδο αγροτικών Συνεταιρισμών και αγροτών και έχουμε κάνει διάλογο μέσω του Διαδικτύου με εκατοντάδες επισκέπτες οι οποίοι δίνουν τις απόψεις γύρω από το νομοσχέδιο. Τι άλλο να κάνουμε; Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε άλλο.
Ενόψει αυτού του διαλόγου, θέλω να υπενθυμίσω ορισμένα πράγματα που κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να αμφισβητούνται.
Πρώτον. Συμφωνούμε όλοι στην εκκαθάριση του τοπίου. Όλοι. Η αναγκαστική εκκαθάριση που προβλέπει ο νόμος γίνεται σύμφωνα με το Νόμο 2810. Το ερώτημα είναι εάν είναι υποχρεωτική ή εθελοντική. Προφανώς σε αυτό θα αναφερθεί κάποιος αν θέλει να κάνει κριτική.
Εγώ θέλω να πω κάτι πολύ σοβαρό. Η εθελοντική αναγκαστική εκκαθάριση περιλαμβάνεται απολύτως στον 2810 και δεν έχει γίνει καμία μέχρι τώρα από τους 6.200 Συνεταιρισμούς. Και αν θέλουμε πραγματικά να ανανεώσουμε το Συνεταιριστικό Κίνημα και να υπάρχει βάση συνεταιριστική, οι Συνεταιρισμοί – σφραγίδες δεν αφήνουν τίποτε να ανθίσει δίπλα τους. Πρέπει να καθαρίσει το τοπίο. Το παραδέχονται όλοι.
Στη Γενική Συνέλευση της ΠΑΣΕΓΕΣ, ειπώθηκε επισήμως από όλους και συμφωνήθηκε, ότι πρέπει να γίνει οπωσδήποτε αυτή η εκκαθάριση και να μείνουν μόνο οι Συνεταιρισμοί που δουλεύουν. Εγώ λοιπόν λέω: δεν μπορεί να είναι εθελοντική πάλι η εκκαθάριση, είναι σαν να μην κάνεις κανένα νόμο. Θα γίνει αυτή η εκκαθάριση και δεν παρεμβαίνουμε καθόλου στην ελευθερία των Συνεταιρισμών. Αμέσως μετά που θα γίνει η εκκαθάριση, ο καθένας αφού θα έχει διαμορφώσει τη σχέση του με τους Συνεταιρισμούς μέσω του Μητρώου, ο καθένας μπορεί να χτίσει όποιο Συνεταιρισμό θέλει και να κάνει ό,τι θέλει. Αλλά θα αξιολογείται πια στη βάση του τι εμείς θεωρούμε ενεργό Συνεταιρισμό και όχι τι θεωρεί ο καθένας για τον εαυτό του ή τη σφραγίδα του.
Δεύτερον. Την πρόταση για μετατροπή των Ενώσεων σε Πρωτοβάθμιους Συνεταιρισμούς την περιλαμβάνει η μελέτη της ΠΑΣΕΓΕΣ και είναι πολύ φυσιολογική. Διότι όταν δεν υπάρχει η βάση, η Ένωση πρέπει να γίνει ο μοχλός, με βάση τον οποίο θα ανασυγκροτηθεί η Πρωτοβάθμια Συνεταιριστική Οργάνωση. Άρα έχει όλη τη δυνατότητα. Δεν θέλει κανείς να διαλύσει τις ΕΑΣ, θέλει να τις μετατρέψει, όπως λέει η πρότασή τους, σε Πρωτοβάθμιους Συνεταιρισμούς.
Έχουμε δυο δρόμους και το έχουμε ξαναπεί: Να μείνουν ως συμπράξεις εταιρείες. Αφού θέλουν να δουλεύουν με το ΟΣΔΕ και να έχουν διάφορες διαμεσολαβητικές σχέσεις με τους Συνεταιρισμούς και αφού εκφράζουν πραγματικά ζωντανούς Συνεταιρισμούς, ας μετατραπούν σε εταιρείες. Να ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Η γνώμη μου είναι όμως, ότι οι ΕΑΣ πρέπει να γίνουν Πρωτοβάθμιοι Συνεταιρισμοί, ιδιαίτερα αυτές που είναι δυναμικές και έχουν προοπτική, γιατί αυτό θα δώσει τη δυνατότητα ενοποίησης και ανάπτυξης του Συνεταιριστικού Κινήματος. Είναι μια πρόταση, την οποία οι ίδιοι εισηγήθηκαν, κατά κάποιο τρόπο, και εμείς τη θεωρήσαμε στη δική μας συλλογιστική, απολύτως φυσιολογική.
Το τρίτο θέμα που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι τα περίφημα εκλογικά ζητήματα. Τι είναι για μας οι εκλογές. Κατ' αρχήν για τους Συνεταιρισμούς δεν το συζητάμε, η απόλυτη παρουσία των φυσικών προσώπων και της εκλογής από τη βάση.
Εμείς πιστεύουμε ότι οι εκλογές πρέπει να γίνονται με αυθεντική εκπροσώπηση των φυσικών προσώπων. Άρα, όταν λέμε ότι μπορεί να εκφράσει η ΠΑΣΕΓΕΣ τους Συνεταιρισμούς και τις ομάδες παραγωγών, δεν εννοούμε ότι θα εκφράσει μόνο τις Οργανώσεις, αλλά θα εκφραστεί μέσα από τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία θα ψηφίσουν προφανώς μια φορά.
Υπάρχει ένα επιχείρημα που λέει ότι οι Οργανώσεις παραγωγών είναι άλλης μορφής εταιρεία, από ότι είναι ο Συνεταιρισμός. Εγώ δεν έχω καμία αντίρρηση. Αν εκεί υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα παρ' ότι το να ψηφίζουν τα φυσικά πρόσωπα το αναιρεί αυτό, εγώ δεν έχω αντίρρηση να ψηφίζουν τα φυσικά πρόσωπα το Συνεταιρισμό και των Οργανώσεων παραγωγών που είναι απλά Συνεταιρισμοί σαν Οργανώσεις παραγωγών, ή Ενώσεις φυσικών προσώπων γιατί υπάρχουν και τέτοιες ομάδες παραγωγών που δεν είναι εταιρείες, δηλαδή δεν είναι κεφαλαιουχικές εταιρείες, και αυτό το πράγμα να είναι πάλι η εκλογή από τα φυσικά πρόσωπα. Και αν υπάρχει πρόβλημα με τις Ενώσεις παραγωγών που είναι εταιρείες, το συζητάμε. Δεν έχουμε καμία αντίρρηση για το τι θα εκφράζει η ΠΑΣΕΓΕΣ αύριο. Ας το συζητήσουμε και να καταλήξουμε μέσα από διάλογο στην καλύτερη δυνατή λύση.
Δεν διαπραγματευόμαστε όμως τη φυσική εκλογή των εκπρόσωπων από τα φυσικά πρόσωπα. Περιφέρεια; Νομός; Ό,τι θέλουν. Αλλά φυσική εκλογή από τη βάση. Αυτό είναι για μας η προϋπόθεση -καλά για τους Συνεταιρισμούς δεν το συζητάμε, γιατί έτσι κι αλλιώς έτσι γίνεται- για μια λειτουργία σοβαρή του οργάνου των παραγωγών.
Υπάρχει όμως και μια κορυφαία επιλογή με την οποία δεν πρέπει να παίξουμε και θέλω να είμαι σαφής σε αυτό. Η περιβόητη αυτονομία του συνεταιριστικού Κινήματος. Εγώ θέλω να πω τα εξής:
Πρώτον, είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι κάθε Κίνημα πρέπει να είναι αυτόνομο και να προσδιορίζει το ίδιο τις δομές και τις λειτουργίες του. Γι' αυτό, με κανένα τρόπο εμείς δεν αλλάξαμε το νομοσχέδιο για τους Συνεταιρισμούς με ένα νόμο που θα τον διόρθωνε απλά, αλλά, είπαμε ότι θέλουμε να προσδιορίσουμε τη σχέση των Συνεταιρισμών με το κράτος άρα και τη διαδικασία αξιολόγησης και την εποπτεία, που με βάση το Σύνταγμα πρέπει να έχει το κράτος. Το νομοσχέδιο δεν καταργεί κανένα Συνεταιρισμό, απλά έχει τη σχέση του κράτους με τους Συνεταιρισμούς.
Έχουμε λοιπόν δυο πράγματα, δεν μιλάμε για τους Πρωτοβάθμιους. Μιλάμε τώρα για την ΠΑΣΕΓΕΣ , γιατί η ΠΑΣΕΓΕΣ πρέπει να είναι το ανώτατο όργανο ενός Κινήματος που είναι δομημένο, που έχει αρχές, που έχει λειτουργίες και τα λοιπά. Και έχει παλαιότερα προσφέρει και πάρα πολλά πράγματα στην υπόθεση των αγροτών.
Εμείς λοιπόν λέμε ότι εάν στα πλαίσια της συλλογιστικής του νομοσχεδίου η σχέση με την ΠΑΣΕΓΕΣ προσδιορίζεται με βάση αυτές τις διατάξεις που έχουμε συμπεριλάβει στο νόμο. Και ασφαλώς δεν είναι μια σχέσης απόλυτης αυτονομίας από το κράτος, γιατί συνεπάγεται μια διαδικασία αυτό. Εάν η ΠΑΣΕΓΕΣ θέλει και μου προτείνει την απόλυτη αυτονομία της, εγώ τη συζητάω. Δηλαδή να καταργήσω το άρθρο 8 από το νόμο που αναφέρεται στην ΠΑΣΕΓΕΣ, να βγάλω από τον 2810 ό,τι αναφέρεται στην ΠΑΣΕΓΕΣ και σε οποιαδήποτε ρύθμιση υπάρχει που να συνδέει το κράτος με την ΠΑΣΕΓΕΣ, να απαλειφθεί από το νομικό πλαίσιο της πατρίδας μας.
Μπορούν οι αγροτικές Οργανώσεις να επιλέξουν τον τρόπο που θα λειτουργεί το κεντρικό τους όργανο. «Όχι και με τον χωροφύλαξ και με τον αστυφύλαξ». Αυτονομία ναι. Τη θέλετε έτσι; Ευχαρίστως.
Είναι δυο τελείως διαφορετικές προτάσεις. Διαφορετικά, φυσική εκλογή από τη βάση όλων των οργάνων του συνεταιριστικού Κινήματος, για να έχουμε τους καλούς λογαριασμούς που κάνουν τους καλούς φίλους. Αυτά από μένα. Ακούω τις ερωτήσεις σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όλοι αυτοί οι Συνεταιρισμοί αν πάνε να συγχωνευτούν, από πίσω τους έχουν ένα κάρο καμπούρες, χρέη, εγκαταστάσεις, δίκτυα …
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακούστε, το οικονομικό μέρος που έχει σχέση με τους υπό αναγκαστική κατάργηση Συνεταιρισμούς, εγώ δεν μπορώ να το προσδιορίσω σε ένα νομοσχέδιο τέτοιο, όπως καταλαβαίνετε. Είναι θέμα που αφορά μια ευρύτερη οικονομική πολιτική που έχει η Κυβέρνηση και που εν πάση περιπτώσει και οι κανόνες της είναι δεδομένοι σε ένα μεγάλο βαθμό.
Μου λένε, ότι είναι αντισυνταγματικός ο τρόπος που ρυθμίζει το νομοσχέδιο τις περιουσίες, δηλαδή που λέει ότι «αν ένας Συνεταιρισμός πάει σε αναγκαστική εκκαθάριση, η περιουσία του που έχει σχέση με την αγροτική παραγωγή, μπαίνει ως δουλεία ότι θα χρησιμοποιείται για τα επόμενα χρόνια (εδώ μπορούμε να βάλουμε ένα χρονικό διάστημα το οποίο μπορούμε να καθορίσουμε) για τους ίδιους σκοπούς», δηλαδή παραμένει μεν η περιουσία, το συζητάμε όμως αυτό.
Εμείς κι άλλη ρύθμιση μπορούμε να συζητήσουμε, διαλέξαμε αυτήν ως την καλύτερη δυνατή. Όμως αυτό είναι αντικείμενο διαλόγου. Θα το κάνουμε αυτόν το διάλογο. Αυτό δεν μπορεί να μας απαγορέψει να κάνουμε την εκκαθάριση. Πρέπει να γίνει με καθαρούς όρους και με καθαρή διαδικασία.
Εμείς προτείνουμε αυτό. Αν υπάρχει άλλη πρόταση καλύτερη να το συζητήσουμε. Αλλά δεν μπορούμε να μείνουμε με σταυρωμένα χέρια μπροστά σε αυτό το φαινόμενο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει η κυβερνητική πολιτική, που αφορά την αξιοποίηση, υπάρχει η απόφαση της κυβέρνησης, σε σχέση και με την τρόικα, για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Επειδή γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αρκετά φιλέτα στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και αυτό φάνηκε και με την υπόθεση Βατοπαιδίου. Έχει γίνει καταγραφή, σας έχουν ζητήσει, θα προχωρήσετε σε κάποια αξιοποίηση για να συγκεντρωθούν αυτά τα 50 δις;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν μου έχουν ζητήσει. Απλά εγώ έχω θέσει στο Διυπουργικό την πολιτική μας και η οποία εγκρίθηκε. Η πολιτική μας είναι η εξής. Εμείς έχουμε σε όλη τη χώρα κτήρια, εγκαταστάσεις, τις οποίες σε συνεργασία με τα Περιφερειακά Συμβούλια και τους Δήμους θα βρούμε την καλύτερή δυνατή τους αξιοποίηση, στο πλαίσιο της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
Έχουμε αγροτεμάχια που είναι μικρά, εννοώ κάτω από δέκα στρέμματα, με τα οποία θα επιχειρήσουμε - επειδή τα πιο πολλά από αυτά είναι στις ζώνες υψηλής παραγωγικότητας - να τα ενοικιάσουμε με υποτυπώδες ενοίκιο σε παραγωγούς, αν είναι δυνατό και δίπλα από αυτούς που είναι κοντά στα κτήματα αυτά, επειδή είναι και μικρά, προκειμένου να μπορούν αυτοί να βοηθήσουν στην παραγωγή προς τον προσανατολισμό των καλαθιών. Δηλαδή, θα πάρουν αυτή την απόφαση τι προϊόν θα κάνουν σε σχέση με τα καλάθια;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι περίπου 3.000 αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι. Μόνο στην Κεντρική Μακεδονία αυτά είναι πάνω από πέντε χιλιάδες. Υπάρχουν αγροτεμάχια πάνω από δέκα στρέμματα, πολλά είναι δε και πολύ μεγαλύτερα, υπάρχουν εκατοντάδες στρέμματα, τα οποία βρίσκονται σε διάφορες περιοχές της χώρας. Τι θέλουμε εμείς για αυτά. Πρώτον, να πάμε σε επίπεδο ανταγωνιστικών εξαγωγικών τροφίμων, παραγωγές δηλαδή που έχουν σχέση με τα βασικά μας προϊόντα.
Δεύτερον, σε επίπεδο ζωοτροφών, εκτατικών καλλιεργειών για ζωοτροφές, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της κτηνοτροφίας σε πιο μόνιμη βάση και φανταζόμαστε ότι μετά με τη συμβολαιακή γεωργία θα μπορούμε μέσω των κτηνοτροφικών συνεταιρισμών να παρέμβουμε στην αγορά αυτή, που είναι πραγματικά οδυνηρή για τους κτηνοτρόφους.
Και τρίτον, για αξιοποίηση ενεργειακών αποθεμάτων και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτές οι τρεις κατηγορίες, που θα είναι ο προσανατολισμός της αξιοποίησής τους, θα δοθούν σε νέους αγρότες και συνεταιρισμούς, που θα μπορούν να δεσμευτούν πάλι με ένα ενοίκιο για κάποια συγκεκριμένα χρόνια προς αυτή την κατεύθυνση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώληση δεν υπάρχει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, ενοικίαση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσα είναι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είμαστε στην καταγραφή. Καταγράψαμε της Κεντρικής Μακεδονίας. Συνεχίζεται η καταγραφή. Δεν ξέρουμε πανελλαδικά. Θα πάμε περιφέρεια – περιφέρεια.
Τώρα σε ότι αφορά το άλλο ζήτημα που έθεσες, μέσα σε όλη αυτή την επικράτεια, μπορεί να υπάρξουν τέσσερα, πέντε, δέκα, δεκαπέντε από τα χιλιάδες κομμάτια, τα οποία θα είναι σε τέτοιες περιοχές που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για ευρύτερες εγκαταστάσεις που έχουν σχέση με ευρύτερες πολεοδομικές συγκροτήσεις, με θέματα εξελιγμένων μορφών βιομηχανίας ή άλλων ειδών ανάπτυξης. Θα τα δούμε και θα δούμε ποια είναι αυτά και αναλόγως μπορεί να τα εντάξουμε σε αυτό το σχέδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκτός από την ενοικίαση υπάρχει περίπτωση πώλησης;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, η κατεύθυνση είναι ενοικίαση. Για ό,τι αφορά τους παραγωγούς με συμβολικό τίμημα, αλλά για τα δέκα, δεκαπέντε δεν θα υπάρχει συμβολικό τίμημα. Εκεί θα είναι άλλου τύπου ανάπτυξη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκεί μπορεί να πάμε σε πώληση ακόμα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι, ενοικίαση παντού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για τα αγροτικά καλάθια, ήθελα να ρωτήσω να μας διευκρινίσετε λιγάκι αυτό το projectμε τα δεκατρία αγροτικά καλάθια, πώς προχωράει. Δηλαδή η δική μου απορία είναι η εξής. Έχουν εξασφαλιστεί οι ποσότητες που απαιτούν τα δίκτυα διανομής για καθένα από αυτά τα δεκατρία καλάθια; Π.χ. όταν μιλάμε για το λάδι, ένα δίκτυο διανομής, δηλαδή ένα logistic που συνδέεται με αλυσίδες super market, θέλει από μια περιφέρεια 5.000 τόνους λάδι, που να είναι με τις ίδιες προδιαγραφές. Έχετε κάνει τέτοια έρευνα, να δείτε αν υπάρχουν οι ποσότητες; Επίσης έχετε έρθει σε συνεννόηση με μεγάλα δίκτυα, με super market για να δείτε κατά πόσο υπάρχει ενδιαφέρον;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχήν πρέπει να σας πω ότι όλες οι Περιφέρειες με τις οποίες συνεργαστήκαμε μέχρι τώρα έχουν αποφασίσει να κάνουν το πρώτο βήμα, που είναι η αγροτοδιατροφική σύμπραξη. Δηλαδή, οι Περιφέρειες αυτές, που αποφάσισαν μέχρι τώρα, έχουν αποδεχτεί να κάνουν το πρώτο βήμα, που είναι η δημιουργία της αγροτοδιατροφικής σύμπραξης. Δηλαδή, της ενότητας όλων αυτών των φορέων για να κάνουν αυτά, που εσείς λέτε. Άρα στο επιχειρησιακό σχέδιο που θα εκπονηθεί θα περιέχονται και πρωτοβουλίες και μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα είναι το επιχειρησιακό σχέδιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το επιχειρησιακό σχέδιο θα είναι μέσα στο 2011. Έγινε η κοινή ομάδα ανάμεσα σε μας και σε αυτούς και αυτή η ομάδα θα φτιάξει συγκεκριμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα. Για τα πρώτα οκτώ μέχρι τον Ιούνιο – Ιούλιο θα έχουμε μια πρώτη εικόνα του επιχειρησιακού προγράμματος. Και το αργότερο Σεπτέμβριο – Οκτώβριο, μέσα στο φθινόπωρο δηλαδή, θα έχουμε την επικύρωση του τελικού επιχειρησιακού προγράμματος. Το επιχειρησιακό πρόγραμμα θα περιέχει και τη σύμπραξη για να υποστηρίξει τα προϊόντα, τις πηγές χρηματοδότησης, τις αιχμές της δράσης και το ποια προϊόντα υποστηρίζονται κλπ. Στα προϊόντα όλοι μπορεί να συμφωνήσουμε και σε όλα μπορεί να βάλουν ό,τι θέλουν, δεν είναι εκεί το θέμα μας. Το θέμα μας είναι το τελικό επιχειρησιακό πρόγραμμα.
Τώρα ξεκινάει η σύνθετη δουλειά. Η πρώτη δουλειά ήταν καταρχήν να έρθουν σε επαφή με την ιδέα και την πλήρη πρόταση που τους έχουμε κάνει για τους θεσμούς που πρέπει να στηρίξουν. Οι επιτροπές που έχουν συσταθεί δουλεύουν για το επιχειρησιακό πρόγραμμα, που θα είναι η τελική μορφή που θα πάρει το καλάθι, για να προετοιμάσει και τη χώρα για τα επόμενα χρόνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επανέρχομαι στο προηγούμενο θέμα. Ξέρουμε τουλάχιστον τη συνολική έκταση ή το συνολικό αριθμό των αγροτεμαχίων για τα οποία μιλάμε;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν τα έχουμε, τα φτιάχνουμε. Όταν τα έχουμε θα σας τα δώσουμε, μην ανησυχείτε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας μιλήσω πάλι με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Αγροτεμάχια μικρότερα των 10 στρεμμάτων είναι περίπου 5.500. Και 1.600 περίπου μεγάλα που είναι 640.000 στρέμματα όλα μαζί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε εκτίμηση τι μπορεί να αποδώσουν στο πακέτο των πενήντα δις όλα αυτά;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε θα τα ενοικιάσει το Υπουργείο με συμβολικό ενοίκιο. Απ’ ότι ξέρουμε, η ιστορία, που έχετε και έφεση στην ιστορία, δίνει σε ακτήμονες το Υπουργείο Γεωργίας τη γη του, σε όσους δεν έχουν χωράφι. Αν έχουν εξαλειφθεί οι ακτήμονες από τη χώρα…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ είπα τη γενική κατηγορία…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί μέχρι σήμερα αυτή ήταν η λογική.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε δίκιο. Εγώ είπα τη γενική κατηγορία που αφορά το σύνολο. Τώρα στα μικρά κομμάτια, γιατί γι’ αυτά μιλάμε για ακτήμονες, αυτό θα το δούμε σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Θα είναι κριτήριο προφανές για να προτιμηθούν, αλίμονο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μου λύσετε μια απορία;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν μπορώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αντιλαμβανόμενοι ότι πραγματικά αυτά τα, άλλοι τα έχουν χαρακτηρίσει και χαράτσια, εισφορές ασφαλιστικές υπέρ ΕΛΓΑ δεν περπατάνε, είπατε ας τις μειώσουμε 20%. Και πώς θα τις μειώσουμε 20%, βρήκαμε το by pass. Βάζουμε τον αγρότη να υποκοστολογεί, θα λέγαμε τη δήλωση καλλιέργειάς του και λέει ότι «εγώ δεν είναι να καλλιεργήσω 20 στρέμματα, εγώ είναι να καλλιεργήσω 16, άρα επί των 16 θα πληρώσω το ασφάλιστρο». Μέχρι εδώ καλά, έρχεται η ώρα επιστροφής ΦΠΑ. Λέει η εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών, η ΔΟΥ που θα κάνει τον έλεγχο θα λάβει υπόψη της για τη σύγκριση εκείνη, τη δήλωση καλλιέργειας του αγρότη.
Θα έρχομαι λοιπόν εγώ, θα ζητάω επιστροφή ΦΠΑ για ένα Χ ποσό και θα μου λένε «κάτσε εδώ βρε μάστορα, με 16 στρέμματα εσύ έβγαλες αυτά τα προϊόντα; Ποια επιστροφή ΦΠΑ μας ζητάς;».
«Ναι, ξέρετε, όχι 20 καλλιεργώ, αλλά για να πληρώσω 20% λιγότερο ΕΛΓΑ, μου έδωσαν τη δυνατότητα να δηλώσω 16». Έτσι θα προχωρήσουμε;
Θ. ΣΑΡΡΗΣ (Πρόεδρος ΕΛΓΑ): Η γενική αρχή, πάνω στην οποία στηρίζεται το νέο σύστημα είναι μία εκτίμηση που αφορά τους μέσους όρους παραγωγής και τιμών, με τους οποίους αποζημιώνονται οι αγρότες τα τελευταία πέντε χρόνια. Δηλαδή είναι πραγματικές τιμές και πραγματικές ποσότητες παραγωγής ανά στρέμμα, με βάσει τις οποίες καταβάλλονταν οι αποζημιώσεις. Επειδή όμως πρόκειται για μέσους όρους, είναι πιθανό, σε μερικούς παραγωγούς η αξία της παραγωγής τους, ή η ποσότητα παραγωγής ανά στρέμμα να είναι χαμηλότερες από το μέσο όρο και σε άλλους να είναι ψηλότερες.
Άρα, αν δε γίνονταν αυτό θα υπήρχαν παραγωγοί οι οποίοι θα πλήρωναν εισφορά παραπάνω από την αξία της παραγωγής τους και παραγωγοί που θα πλήρωναν λιγότερα από την αξία της παραγωγής την οποία πραγματικά είχαν.
Γι’ αυτό το λόγο δίνεται η δυνατότητα, μάλλον θα έλεγα η υποχρέωση, αλλά η δυνατότητα είναι στην πραγματικότητα, να εκτιμήσει μόνος του ο παραγωγός την παραγωγή του, ώστε να αποφύγουμε αυτή την ακαμψία του μέσου όρου.
Προσδιορίζεται δηλαδή στην πραγματικότητα μια μίνιμουμ τιμή, η οποία είναι π.χ. 200 και μία μάξιμουμ τιμή που είναι 280. Και μέσα σε αυτό το εύρος αποφασίζει ο ίδιος ο παραγωγός ποια είναι η αξία της παραγωγής του. Δεν αφορά στρέμματα, αφορά αξία παραγωγής και όχι στρέμματα. Δεύτερον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ασφαλιστική εισφορά από φέτος δεν καταβάλλεται με βάση τα πόσα στρέμματα καλλιεργώ;
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Προφανώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όποιος καλλιεργεί αμπέλια πληρώνει 3 ευρώ το στρέμμα. Εγώ που καλλιεργώ 10 στρέμματα πρέπει να σας πληρώσω 30 ευρώ ασφαλιστική εισφορά. Έτσι δεν είναι αυτό το σύστημα;
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Όποιος καλλιεργεί 10 στρέμματα αμπέλια, επειδή είναι 21,6 ευρώ το στρέμμα το αμπέλι, θα πληρώσει 216 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολύ ωραία.
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Επειδή όμως όλοι οι παραγωγοί που καλλιεργούν αμπέλια δεν παράγουν την ίδια παραγωγή, δέκα στρέμματα αμπέλι που τα καλλιεργεί ο ένας μπορεί να παράγουν άλφα παραγωγή και ο άλλος να πάει δυο άλφα παραγωγή. Και επειδή η αξία της παραγωγής δεν είναι με τα στρέμματα αλλά με τι πραγματικά παράγει ο καθένας και επειδή έχουμε πάρει το μέσο όρο, δώσαμε τη δυνατότητα σε κάθε παραγωγό ο οποίος έχει τα ίδια στρέμματα και ο οποίος εκτιμά ότι η δική του παραγωγή είναι χαμηλότερη από εκείνη που εκτιμάμε εμείς, να μπορεί να πληρώνει εισφορά για χαμηλότερη παραγωγή. Γιατί πραγματικά αυτή την παραγωγή παράγει. Και για εκείνον ο οποίος πιστεύει ότι έχει μεγαλύτερη παραγωγή, να μπορεί να σφαλιστεί για μεγαλύτερη παραγωγή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την αξία της παραγωγής.
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Για την αξία της παραγωγής και όχι για τα στρέμματα.
Δεύτερον για την επιστροφή ΦΠΑ. Η επιστροφή ΦΠΑ δεν θα γίνεται αποκλειστικά με βάση τα ακριβή στοιχεία του ΕΛ.Γ.Α. Απλώς τα στοιχεία του ΕΛ.Γ.Α, θα τα χρησιμοποιεί έμμεσα το υπουργείο οικονομικών ως μία ένδειξη προκειμένου να γίνεται ο έλεγχος της επιστροφής του ΦΠΑ.
Και η ένδειξη είναι η εξής: Εμείς έχουμε στοιχεία, ο ΕΛΓΑ έχει στοιχεία σχετικά με τη μέγιστη παραγωγή την οποία μπορεί να παράγει ένα στρέμμα άλφα καλλιέργειας. Αυτή τη μέγιστη παραγωγή θα δίνει στο Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου το Υπουργείο Οικονομικών να μπορεί να ελέγξει το ύψος του ΦΠΑ που επιστρέφει. Δεν συνδέεται, δεν μπορεί να αρνηθεί την επιστροφή ΦΠΑ το Υπουργείο Οικονομικών, ποτέ. Γιατί αυτό θα ήταν αντίθετο με το κοινοτικό δίκαιο. Θα μπορεί να ελέγχει και να διασταυρώνει αν πράγματι αυτό που δηλώνει ο παραγωγός είναι συμβατό με την καλλιέργειά του για να αποφευχθεί η καταστρατήγηση των κανόνων της επιστροφής Φ.Π.Α. Άρα δεν είναι άκαμπτο αυτό το σύστημα, είναι μια ένδειξη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μου λέτε ότι το Μάη εμείς οι δυο είμαστε αμπελοκαλλιεργητές, καλλιεργούμε από 10 στρέμματα, ο κ. Μιχάλης θα κάνει δήλωση ότι καλλιεργεί 10 στρέμματα και σας καταβάλλει ασφαλιστική εισφορά έναντι ζημιών 200 ευρώ; Θα κάνω εγώ δήλωση ότι καλλιεργώ 10 στρέμματα αλλά εγώ γουστάρω να σας δίνω 180; Και αν πάθουμε δηλαδή και οι δυο ζημιά εγώ θα πάρω έναντι των 180 και θα πάρει έναντι των 200;
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Αυτό ακριβώς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσουμε για το βαμβάκι. Λέτε εδώ θα γίνουν Επιτροπές από τον ΕΛΓΑ οι οποίες θα κάνουν επιτόπιους ελέγχους. Αφού τώρα δεν υπάρχει βαμβάκι, που θα κάνουν επιτόπιους ελέγχους. Το πρώτο ερώτημα είναι αυτό. Το δεύτερο. Λέτε αν μετά από τεκμηρίωση μπορούν να ενταχθούν…
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Σε 15 μέρες θα έχουμε τελειώσει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα λέει για τα παλιά. Το δεύτερο λέτε για τα προγράμματα ΠΣΕΑ. Θυμάμαι είχε γίνει μεγάλη συζήτηση, ήταν λίγο πριν τις περιφερειακές εκλογές, είχε πάει και η κα Αποστολάκη τότε στο Συμβούλιο Υπουργών. Για να μπει ένας νομός, τα ΠΣΕΑ πάνε σε επίπεδο νομού, πρέπει το εισόδημα του παραγωγού να είναι 30% μειωμένο σε σχέση με το μέσο όρο της τριετίας. Με δεδομένο ότι η τιμή του βαμβακιού φέτος είναι υπερδιπλάσια από πέρσι, υπάρχει νομός που μπορεί να τεκμηριωθεί τέτοιο αίτημα για να μπει στο ΠΣΕΑ; Και τρίτον να μας δώσετε μια τάξη μεγέθους για να καταλάβουν οι παραγωγοί τι θα πάρουν. Δηλαδή να σας πω ένα παράδειγμα να είμαστε και συγκεκριμένοι: ας πούμε ότι ένας παραγωγός έχει μια παραγωγή 400 κιλά. Το 2009 με 30 λεπτά που είχε το βαμβάκι θα έπαιρνε στο στρέμμα 120 ευρώ. Αυτός φέτος λοιπόν με 400 κιλά με 70 λεπτά τιμή στο βαμβάκι θα έπαιρνε 280 ευρώ, δηλαδή 160 ευρώ παραπάνω. Αν αυτός έχει μια ζημιά της τάξης του 50% με 200 κιλά δηλαδή παραγωγή, θα πάρει συν 20 ευρώ, σε σχέση με το 2009. Όμως θα έχει 160 ευρώ σε σχέση με το εισόδημα που θα μπορούσε είχε φέτος, δεδομένου ότι είναι μια καλή χρονιά. Πόσο θα πάρει αυτός αποζημίωση; Για να καταλάβουμε. Ευχαριστώ.
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Κατ' αρχάς ο ΕΛΓΑ -σαν ΕΛΓΑ μιλάω- αποζημιώνει τις ζημιές οι οποίες οφείλονται στη βροχόπτωση. Η βροχόπτωση όπως γνωρίζετε, ήταν συνέχεια των προσβολών που υπήρχαν από το πράσινο σκουλήκι. Το πράσινο σκουλήκι δεν μπορεί να πάει στον ΕΛΓΑ, πάει στα ΠΣΕΑ. Άλλωστε και στο παρελθόν δυο φορές που αποζημιώθηκε το πράσινο σκουλήκι στα ΠΣΕΑ πήγε.
Το πρώτο ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσουμε είναι πώς θα πρέπει να υπολογίσουμε το ποσοστό της ζημιάς που οφείλεται στις βροχές. Είπαμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε το κριτήριο της εντάσεως των βροχοπτώσεων στην κάθε περιοχή ώστε να προσδιορίσουμε πράγματι με ένα αντικειμενικό τρόπο ποια είναι η συνέπεια της βροχής στη ζημιά, ποιο είναι το μέρος της ζημιάς που οφείλεται στη βροχή και ποιο στο σκουλήκι.
Το δεύτερο που είπαμε είναι πώς θα μπορέσουμε να εξακριβώσουμε ποιοι δεν έχουν καλλιεργήσει, ή δεν έχουν καλλιεργήσει επιμελώς φέτος. Σας πληροφορώ ότι τα στοιχεία γι' αυτούς που δεν είχαν παραδώσει ή είχαν παραδώσει ελάχιστα, τα είχαμε προκειμένου να ελέγξουμε εάν θα δοθεί συνδεδεμένη ενίσχυση και σε πόσους θα δοθεί η συνδεδεμένη ενίσχυση.
Έχουμε κάνει κατ' αρχάς 13000 ελέγχους σε παραγωγούς οι οποίοι πράγματι εμφανίζονταν να μην έχουν καθόλου παραδώσει βαμβάκι το ’10 σε σχέση με το ’09. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τους ελέγχους τους έχουμε κάνει και το θέμα είναι να διατυπωθούν τα πορίσματα πια, με βάση αυτά.
Δεύτερον. Εμείς στοιχεία για το σκουλήκι ή τη βροχή είχαμε από το παρελθόν. Δεν είχαμε εξατομικευμένα βέβαια στοιχεία, αλλά είχαμε στοιχεία αφού παρακολουθούσαμε το φαινόμενο και είχαμε κάνει επισημάνσεις. Όλα τα υποκαταστήματα του ΕΛΓΑ έστελναν καθ’ όλη τη διάρκεια εξέλιξης της ασθένειας επισημάνσεις σχετικά για το εύρος του φαινομένου για το σκουλήκι όπως και για τη βροχή. Όταν έχεις αυτά τα στοιχεία έχεις μια πολύ καλή προσέγγιση για το ποιο μέρος της ζημιάς οφείλεται στο άλφα ή στο βήτα αίτιο. Το γεγονός ότι η τιμή του βαμβακιού αυξήθηκε σημαίνει ότι αν η ζημιά οφειλόταν στη βροχή η αποζημίωση θα είχε υπολογιστεί με αυτή την τιμή και η αποζημίωση θα ήταν μεγαλύτερη. Από τη στιγμή που μπαίνει σε κανόνα ΠΣΕΑ και μπαίνει σε κανόνα ΠΣΕΑ, θα πάει με τον κοινοτικό κανονισμό. Ο κοινοτικός κανονισμός λέει μείον 30%.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιοι νομοί μπαίνουν στα ΠΣΕΑ;
Θ. ΣΑΡΡΗΣ: Εγώ σας λέω ότι οι νομοί που θα μπορούσαν να μπουν στα ΠΣΕΑ είναι εκείνοι που έχουν μείωση εισοδήματος πάνω από 30%.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας ευχαριστούμε.
Πηγή www.minagric.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου